hurryupjack.blogg.se

Geek teknik

Den sista pc-användaren

Kategori: Allmänt

Pc-användare är protestanter och Appleanvändare katoliker. Apple erbjuder sina användare en enda enkel sanning, där man vägleds fram till frälsningen. Pc-användaren däremot lämnas att själv uttolka ”skriften”.

"Krönikan publicerades i RUM, 2011."

Jag tillhör ett utrotningshotat släkte. Åtminstone känns det så ibland. Mina vänner brukar titta på min mobil och min laptop som om det vore något jag fyndat på Stadsmissionen. Ja, jag är pc-användare. Det är lika bra att erkänna.

I Stockholms innestad tycks vi vara lika sällsynta som isbjörnar. En efter en ser jag hur mina vänner faller… ja som ”äpplen”. Plötsligt har de något svart och genomdesignat i handen eller knäet. Gamla pc-vänner kommer dagligen ut som fanatiska Apple-groupies. Det är sorgligt att se.
Däremot är det svårt att tänka sig någonting ocoolare än pc just nu. Att jämföra pc och Apple och vore som att jämföra Ullared med Acne. Ändå kommer jag stanna kvar. Varför ? Därför allt i livet handlar inte om design – trots allt.

Berättelsen om hur Apple gick från konkursfärdigt till världsdominans är samtidshistoria. Steve Jobs tillförde det där lilla elementet som de andra datanördarna aldrig hade tänkt på, eller brytt sig om, design. För dem var insidan viktigast. I den första reklamen för iMac räckte det därför med att visa en bild på sladdhärvan bakom en pc för att folk skulle förstå skillnaden. Insidan var ute – ytan var allt. Det senaste decenniet har det gällt det mesta. Apple var inte ensamma – de hade bra tajming.

Kommentera inlägget här: